Tuesday, November 18, 2008

Baka ... baka ...

... liten kaka, brukar det ju vara. Men nu var det bröd vi bakade. Jag och en mycket god vän var på bakkurs hos Englas skafferi. Ett underbart ställe som ger mig lugn och inspiration. (Det funkar Ingrid ;-)

Och vi fick lära oss att det inte är supernoga. Det är bara att testa och köra. Lite som när jag skapar med barnen i keramikverkstaden eller när vi målar. Gör bara säger jag, så får vi se. Och det sa bagerskan. Kör. Men vi fick också en hel del kunskap med oss kring mjölsorter och annat: kli, flingor, groddar och kruska: jäsning, drag, fyllning och gräddning med termometer.

Ute blåste det och när det mörknade framåt eftermiddagen var det dags att smaka alla bröd. Det är något särskilt med nybakade bröd, extra särskilt när man bakat dem själv. Som jag ska göra nu. Betydligt oftare.




Det blev inte så mycket bilder för jag hade fullt upp med bakandet ;-)


3 comments:

Englas Skafferi said...

Det finns lite bilder från bakkursen utlagda idag på vår blogg! www.englasskafferi.blogspot.com

Kul att det funkar! :-)
Kram Ingrid

Emma Clara said...

Hejsan! öppet tiderna var 7-17 tror jag och till 12 på fredagen...det fanns mycket som inte var nått och ha men en del kul som du ser...men det är väl som alla såna ställen...olika från gång till gång vad de fått in!!!

Kram på dig från mig!!!!!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.