Thursday, June 30, 2011

Nu känner jag mig duktig

för jag har gjort den årliga rabarbersaften. Det har gnagt och jag har inte fått frid förrän den är gjord. Vad är det som gör att jag är sådan? Jag älskar att göra saft. Och att ha hemgjord saft hemma. Och gott blev det.



Receptet?

2 kg rabarber

1, 5 l vatten
1 kg socker

½-1 citron
Skär rabarbern i bitar, koka mjuk i vattnet. Häll av i silduk och låt självrena. Tillbaka med saften i kastrullen, häll i socker och citron (beroende på syran i rabarben). Låt koka upp till sockret smälter och koka under skumning till skummet är borta. Blanda ev. i konserveringsmedel (Atamon eller Natriumbensoat) för att det ska hålla sig. Läs på förpackningen. Häll saften på flaskor.



1 comment:

Emma Clara said...

Duktiga duktiga du!!!! Blir glad när du kommer in till mig!! Kram!!