Friday, January 14, 2011

Trerätters, tre dagar ...

Så här första veckan då det är lite trist och segt att komma igång har jag satsat på maten för att förgylla våra dagar lite. Jag tänkte, varför inte trerätters en vardag? Det blev tre vardagar (iförrgår var jag ju borta på annat galej och då tror jag det blev fryst pyttipanna för övriga familjen).
Det är inte så svårt och behöver absolut inte vara dyrt att fixa tre rätters en vanlig dag.

Igår torsdag åt vi:
Förrätt - avocado med creme fraiche, lök och rom (12 kr för två avocado, det andra hade jag hemma).
Varmrätt - gravad lax (från frysen från i jul) och stuvad potatis (=billigt och gott!)
Efterrätt - fructcoctail på burk med riven mörk choklad och Espresso till det till mamman och pappan.

De andra två dagarna har varit:
Tisdag: Förrätt - crepes (stekte ändå pannkakor till mellanmål och sparade tre små och gjorde svampstuvning från frysen).
Varmrätt - Majssoppa.
Efterrätt - minisemlor, (hittade små semmelbullar i frysen och hade mandelmassa kvar från julbaket).
Måndag: Förrätt - sillmacka (massor av sill kvar sen jul).
Varmrätt - Chiliconcarne
Efterrätt - Youghurt med nötter

Det tar en liten stund extra men faktiskt inte särskilt mycket och inte så mycket dyrare heller. Barnen är glada och tycker vi har fest. Och jag, som gillar mat är också glad.



Gårdagens efterrätt. Avocado med creme fraiche, lök och rom. På egengjort fat. Mycket användbara. Går att köpa. Se under rubriken Butik.
(Titta inte på det urtjusiga underlägget, känner genast att jag bör köpa nya underlägg!)


Efterrätt. Fructcoctail med mörk choklad och Espresso. De fina hjärtformarna har jag köpt hos Medeleine hudvård och inredning

1 comment:

mamma lycklig said...

Mmmmm, vad mycket gott du visar. Man blir riktigt sugen. Jag har inte glömt dig men i går låg jag hela dagen i migrän, inte roligt alls. Men allt är nerpackat så jag kommer dom närmaste dagarna, vet inte vilken det blir. Roligt att träffa er igen, ni är alltid så glada och fnittriga. Härligt med sådan vänskap.
Vi ses!
Kram Nettan