Sunday, October 05, 2008

Höstfint


Jag tycker om hösten. Men det går så fort. Det är så mycket som ska fixas, ordnas, göras och grejas. Det där med friska långa höstpromenader det brukar vara svårt att få till. Jag tror att jag ska sitta bland prasslande höstlöv i någon backe någonstans. Men jag gör det så sällan.
I helgen har vi stängt för säsongen i sommarstugan. Lika nödvändigt som vemodigt. Nu blir det inget mer där förrän till våren. Den årliga klädrensningen har också börjat i takt med att tjockare skor, tröjor, jackor och byxor ska fram. Bra saker som känns skönt när man gjort. Men som också genererar nya ställen att sortera, städa på och gå igenom. Det är jobb hela tiden. Jag längtar så efter att känna mig fri att göra egna saker, roliga saker. Att bara vara. Jag tycker att livet är en enda lång lista på saker som ska göras och prickas av.

2 comments:

Englas Skafferi said...

Jo, visst känns det så...
När jag rensar och städar och fejjar brukar jag tänka:
"Tänk om alla bara hade en sak var, vad skönt det skulle vara!"

Åså tänker jag på mina vänner bland beduinerna i öknen i Israel, de hade en skön filosofi. "Det som inte går att bära med sig på en kamelrygg är inte värt att äga." Tänkvärt!

Anonymous said...

En klok människa sa: Och så säger de att hösten är så lång ...
För visst är det så att man har så mycket att göra att tiden bara springer iväg. Vips är det jul. Mysigt!