Monday, March 26, 2012

Måndag = keramikdag

Idag har jag glaserat och satt en ugn. Jag glaserar mest vitt men jag håller på med en turkos glasyr som inte riktigt gör som jag vill. Den heter A160 och är egentligen en oxblodsglasyr när man bränner i reduktion men blir fint turkos i vanlig bränning. Men den har inte riktigt haft den ton jag vill. Nu provade jag med mer Tennoxid i som är en "vitgörare". Får se om det blir bra. Har också haft problem med att få fram en rosa glasyr. Nu har jag äntligen fått till nyansen men den är inte så blank jag vill. Frågan är om jag bränner för högt eller för lågt? Nu provade jag med lite lägre temperatur än jag brukar 1200 grader istället för 1240 så får vi se. Nästa gång får jag prova med högre. Jag skulle verkligen vilja ha en lite mindre provugn för sådana här tillfällen ... Jag håller till i garaget när jag glaserar och bränner, inte optimalt men det funkar. Tur att det är skapligt väder, sköljer och gör rent verktyg i utekranen vid planteringsbordet! Nu tuffar ugnen på. Hoppas att kunna plocka ur i morgon kväll. Rapporterar hur det gick ...

1 comment:

mamma lycklig said...

Ljuslyktorna blev jättesöta på mitt lilla köksbord. Om jag får skulle jag vilja tinga två till som jag skall ge syster yster när hon fyller. Men dom kan jag hämta hos dig vid tillfälle, hon fyller i början på maj.
Tack för i går, det är alltid roligt när ni kommer men det blir så rörigt när det är så mycket folk. Men ni är alltid välkomna.
Kram kram Nettan