Tuesday, January 31, 2012

Hänkla

Att hänkla är min akilleshäl. Hänkla betyder att sätta på öra på muggen, koppen, krukan. Jag drar mina hänklar, det vill säga att man tar en klump lera som man drar i ena änden med vatten på handen så att den blir längre o längre ... Låter konstigt ... Får nog visa bild någon gång. Sen böjer jag till dem o låter torka till lite innan de sätts på koppen som är läderhård. Problemet är att ett tar lite tid att dra fina hänklar och sen ska de på i "rätt konsistens" och det är inte alltid jag har tid i rätt ögonblick. Så ska det inte spricka lite i skarven mellan hänkel och kopp som det gärna gör om det är ojämt torrt. Jag funderar på hänkelpress = dyrt. Eller ja ... Hur som helst nu kom jag på ett nytt sätt att hantera dem när jag drar, att hänga dem på ett papprör. De blir inte platta på ena sidan som när jag lägger dem på en skiva och pappen suger lite så att de torkar ganska fort. Det blev en fin båge också. Enkelt, javisst, det borde jag kommit på tidigare. Är du keramiker? Hur hänklar du?

No comments: