Monday, May 10, 2010

En liten reflektion

tills det kommer roligare inlägg med bilder här.

Det är så mycket man ska göra. Jag vet ju att man gör det man vill men det är ju ändå så mycket som låter bra och riktigt. Som ska hjälpa en att få ordning på livet och allt. Tillslut vet man inte vilket som är viktigast. Och vilket jag vill.
Man ska:
* Borsta tänderna två minuter varje morgon och kväll (då blir både tandläkaren och tänderna glada).
* Helst gå minst 7000 må-bra-steg om dagen, gärna mycket mer!
* Äta minst 500 g frukt och grönt.
* Dricka 3 liter vatten.
* Sova åtta timmar.
* Meditera 10 minuter. (Sedan min Mindfullnesskurs så ska jag helst meditera och "hitta mitt inre ankare" 10 minuter om dagen.)

Sen har jag toppat med lite egna deviser för att få ihop vardagen.
* Tvätta en maskin om dagen (för att inte få ett tvättberg).
* Sortera ett ställe om dagen rensningssyfte (en låda, hylla, ett fack, en garderob, en tidningskort) för att allt inte ska gro igen.
* En liten läxstund om dagen (om de har läxor).

Och sen får man extratoppa med det vanliga:
* Laga god och bra mat till familjen.
* Jobba.
* Vanlig städning.

Och så "egen tid" (om det inte är de där 10 minuternas meditation.)

Men i slutändan gör man ju det man vill. Och ibland blir det bara 2000 steg för att en annan gång bli 15 000 steg. Ibland borstar jag tänderna i 30 sekunder och tänker att de får lite mer nästa gång. Maten kan vara hemköpt mat och vi har alltid ett tvättberg!
Den enklaste för mig är nog att dricka 3 liter vatten om dagen. Jag får vara nöjd med det.

No comments: